Jak už název napovídá, East Front je něco jako pokračování nebo lépe řečeno upgrade East Frontu původního. Nebudu se proto rozepisovat o tom o co jde, neznamé odkazuji na povídání o EF, ale zaměřim se na rozdíly mezi verzemi, co je nového a jak velký či malý ten rozdíl vlastně je.
Na první pohled se zdá, že těch změn moc není - a tak to také bylo recenzováno ve většině českých časopisech. Nutno říct, že těch změn opravdu mnoho není,
nicméně jsou a některé natolik významné, že většina z nás, hrajících East Front založila první verzi do šuplíku a vrhla se stabilně na druhou. První nápadnou
změnou je velké množství nových a nutno říci i výborných scénářů (hlavně pro PBEM hru) a daleko větší množství kampaní. Přibyly kampaně v Polsku a
v Zimní Rusko-Finské válce, dále tu je kampaň za maďary a italy a pak pár nových klasických za němce a rusy. Navíc po vzoru WF přibyly i dvě linkované
kampaně, jedna opět za němce a druhá za rusy. S tím samozdřejmě souvisí, že narozdíl od původního East Frontu jsou zde i jednotky německých satelitů
a to Finska, Maďarska, Rumunska, Itálie a pro nás ne bez zajímavosti i Slovenska (bohužel zrovna kampaň za Slováky tu není, byť se dvěma divizemi
podíleli na operaci Barbarrosa a rok po té na operaci Blue). Poslední z přidaných zemí je pak Polsko v září 1939. Pokud si dáte tedy některou z kampaní
a vrhnete se do hraní, tak si hned všimnete další nepatrné změny ... grafika je drobet hezčí a líbivější, i když nějaké podstatné změny nejsou ani zde.
Hned si všimnete, že veškeré úpravy, které se musely dělat s EF, jako nahrávání obsluh děl či kamufláží je už tady obsažené, že po vzoru WF přibylo
několik ikonek na ovládací liště, přibyly jednotky včetně takových jako německý pozemní křižník Maus
... a to je na první i druhý pohled všechno. Co se ale výrazně změnilo jsou pravidla ukrytá uvnitř hry.
Střelba i zásahy se teď počítají zase o trošku realistištěji, úpravy doznaly i takové věci jako
bunkry a opevnění, nepřímá dělostřelba atd. Je toho poměrně hodně. Dalším pokrokem je AI počítače a
to jak AI samotné taktiky a strategie tak i AI např. tvorby scénářů v dynamické kampani. Ale o tom
až v dalším odstavci. Jak vidět, tedy změn opravdu není mnoho a jedná se vlastně o rozsáhlý datadisk, ale
nám, co tyto hry hrajeme nezbývá, než zaplakat nad prodejní strategií Talonsoftu a EF2 pořídit ...
Na konec
Stručně řečeno, EF2 se hraje o drobet líp jak EF. Příliš stručné ? Tak jinak. Nejdříve jsem se vrhnul na mojí oblíbenou Zimní válku mezi Rusy a Finy. Za Finy si člověk může zvolit akorát mezi pěšími formacemi, tak sem šáhnul po samostaném pěším praporu složeném ze tří rot pěchoty, roty MGček a minometné čety. Jak už název střetnutí napovída, jedná se o válku v zimě, tož moje pěchota se pěkně proháněla na lyžích a přestože střelecky na tom byla skoro stejně jako rusové, rychlost pohybu na lyžích je činila hodně mobilní. Co se mi moc líbilo, bylo jak obzvláště po aplikaci posledního patche, počítač tvoří mapy a rozmístění victory pointů v kampani. Konečně mají mapy hlavu a patu a konečně člověk dobývá nebo brání opravdu důležité lokace ... i když stále to má drobné mouchy. Navíc počítač hraje opravdu líp, snaží se obcházet dobře hájená místa a dokonce jsem i viděl, jak nejprve shromáždil jednotky před finskou obrannou linií - mimo dostřel samozdřejmě - a teprve pak zaútočil.
Podobným způsobem sem pak testoval klasickou kampaň z EF1 - přes celou válku - a to za obě strany. Je to opět výrazně lepší a docela mě to zas bavilo. Obzvláště pak za Ivany to není žádná procházka, když máte BT-7 proti německým tankům. Navíc opět se mi stávalo, že počítač nejprve lokalizoval mou obranu, pak shromáždil údernou sílu a pak se do mě pustil ... výborné !!! Další na test přišly dvě linkovné kampaně. Ta první představuje malou tankovou skupinu během útoku na Moskvu na podzim 1941 - operace Typhoon. Ta druhá je naopak za pěší jednotky a za ruskou stranu - protiútok rusů po bitvě u Kurska na podzim 1943. Obě jsou pěkně zpracované a byť sem z obou zkusil jen pár scénářů, obě jsou dost náročné a zajímavé. Ale nejlepší samozdřejmě zůstávají PBEM scénáře. Jsou zde všechny z EF1 a co hlavně je tu hodně pěkných a hratelných nových scénářů. Nehledě na to, že si člověk může pohrát i s vlastními a pokud se mi podaří proniknout do tvorby kampaní a budu na to mít čas, tak mám v plánu menší kampaň za bratry Slováky ...
Z odkazů bych tradičně vybral odkaz na
Talonsoft a dále pak odkaz na
Battlefront Gamers Netu, kde se
dají sehnat scénáře a případně i různé addony atd.