ag_ban.gif, 17 kB

Tvorba v této nepříliš oblíbené modifikaci PG není moc obsáhlá a nebýt jistého spolku španělských nadšenců, tak bych to asi jako podmenu tady vůbec neuváděl. Co já vím, tak vzniklo pár scénářů, nějaká kampaň a dva poměrně komplexní módy, z nichž jeden představuje na trhu žhavou novinku.
Popisem AG se zabývat nebudu, nepovažuji to za nutné, snad jenom pár drobností. Koncepčně zcela vychází z PG, má i shodný equip, do kterého je přidáno pár jednotek (např.gardová pěchota a jezdectvo, pár jednotek za Finsko) a něco ubráno (zmizely celkem oblíbení SMG) a několik dalších změn. Celkově se věnuji equipu v podmenu PG. Celý program byl důsledně WIN 95-ovej, což vyvolalo šok a určité znechucení, ale asi to patřilo k době. Také byl nezbytně nutný soubor knihovny WIN 32DLL, výše zmiňovaný mód již ho má implementovaný , ale stejně hned po spuštění po Vás hra vyžaduje ortodoxních 256 barev, což třeba na mým novým compu s XP vůbec nejde nastavit, tak to spustím jen na starým pod 98. Zminěný problém rozhodně hratelnosti nepřispěje, zajímavé je , že PG s tímhle problém nemá. Taky hra nedisponuje vlastností autoscroll, pohyb po mapě je možný jen pomocí šipek. Oproti PG jsem si všiml pouze dvou drobných vylepšení, a to je označení místa bojů, kde dotyčná jednotka uzavřela svůj metálek (v PG hvězdička). Další a poměrně užitečné vylepšeníčko je červeně vyznačené pásmo doletu (resp.nedoletu), sám jsem nedávno (po dlouhé době ) v AG hrál a je to velmi nekompromisní a alarmující způsob označení stavu paliva. Další změny jsem nepostřehl, snad jen to , že hra nemá na rozdíl od PG jednu natvrdo datumově propojenou kampan z mnoha rozbočkami, ale tři mnohem struktuálně jednoduší kampaně, což tvořitelům usnadňuje práci. A teď se koukneme na módy těch španělů, proč si zrovna vybrali AG nevím, možná to někde píšou, ale fakt nevím.

Spanish General

Obsahuje 27 scénářů (20 realistických a 7 hypotetických) z období španělské občanské války 1936-39, které jdou hrát v kampaních. Obsahuje kompletně nový equip, nové mapy, no prostě je na tom nové kde co...A taky perfektní manuál.

Rusian Thunderstorm

Obsahuje scénáře a kampaně z východní fronty.

Pacific War

Pod tímto trochu zavádějícím názvem (jmenovala se takto stará strategie od Gary Grisbyho, dědeček dnešní skvělé War in the Pacific) se skrývá žhavá novinka z dílen (či studií) horkého jihu. Jelikož jsem to hrál (i když to stále nemám dohrané) a jedná se o novinku zastavím se zde déle. Ačkoliv na netu je mód prezentován pod nejrůznějšími symboly války v Pacifiku (US,USMC vlajky,Hinomaru, moře atd) po otevření na nás kouká nezvykle malé úvodní menu , přesně tak jak jej známe z AG i s názvy původních kampaních. Ani moje tapeta na kompu, kde teď zrovna mám plující svaz jap. křižníků nepomohla navodit nějakou tu pac atmosféru, no nic asi nebyla síla na takové drobnosti....Po spuštění máme možnost hrát kampan za US, Británii nebo Východní Holanďany, po nahrátí podadresáře i za Japonsko. Po vybrání následuje hra, koukám na ikonky, ale co to hraje za Japonce? Že by nějaká chyba, ne neuvěřitelné. Autoři prostě nechali původní německé ikonky, jen domalovali místo křížů bílo-červený flíček a něco drobně upravily, třeba Pz-38 si hraje na Ha-go, PZ III E hraje Chi-Hu atd. No to se musí vidět, oproti tomu letadla jsou vesměs přemalovaná, ale na to, že na netu existuje v téhle kategorii určitá nabídka sad (jsou k vidění v některých samostatných scénářích PG z pacifického prostředí), tak nic moc. Lodě jsou použity částečně původní, částečně nové, nejde to k sobě ani náhodou. Ikonky za spojence jsou většinou z AG, takže takový průměr, pokud něco autoři potřebovali nové, tak je to všelijaké. Tak to by bylo k ikonkám, ještě perlička na závěr, autoři původní systém identifikace s již taženou jednotkou "vylepšily", po odehrání se ikonka změní na negativní zobrazení - tenhle odborný výraz jsem vyčetl od autorů, sám bych na něj nikdy nepřišel, prostě škaredý flek, u kterého na 50% nepoznáte, co že to před tahem bylo. Equip - další kapitola sama pro sebe. Připadá mi upřímě, že autor equipu neměl o výzbroji armád ani potuchy. Za spojence je těch chyb méně, protože equip ideově vychází z AG, ale původní chyby se samozřejmě opakují. Když jeden z hráčů, který sepsal poměrně rozsáhlou kritiku k tomuhle problému doporučoval autorovi equipu nahradit B-32 Dominátor za B-24 Liberátor, byl autorem dotázan, že jako proč? Tak mu hráč odepsal, že se B-32 nikdy nevyráběly - na rozdíl od chybějícího B-24. A autor na to, že děkuje a že je to pro něj nová informace...Za Japonce je to pak úplná katastrofa, J2M raiden je zařazen do scénáře už v Malajsku 41, parametry všech japonských letadel jsou proklatě vysoko (při v podstatě zachování nebo jen mírnému navýšení spojeneckých letadel), třeba Zero M2 začíná s air attakem na 16 a již hypotetická verze M8 je na hezkých AA 21, v tancích najdete Typ 95 dvakrát hned za sebou, jednou jako Ha-Go, podruhé jako Kju-Go a autor zjevně netuší, že je to to samé jen s jiným výkladem překladu. Rovněž parametry soft a hard jsou zcestné, autor se vůbec nezabývá jakým dělem byl tank vyzbrojen atd. No to stačilo, rozepisovat se tady o všech kravinách nemá význam, původně jsem se na to vrhnul, že konečně někdo stvořil něco hodnotného, ale prd. V misích jsou poměrně zdařené mapy (ale při bližším pohledu zjistíte, že třeba pohoří je naflákano jedním typem hexe místo precizního vytvoření masívu), taky mise jako takové nevypadají špatně, jsou zde dodrženy ty základní věci kdy, kde a kdo, ale rozložení sil nepatří mezi silné stránky. Uvedu příklad na misi Malajsie-Singapur, kterou snad dost čtenářů alespoń nahrubo zná. Na straně Britů jsou dislokovány 4 stíhací jednotky (tedy bráno v měřítku 1 jednotka=1 peruť-sqadrona )jsou to Hurricany, Buffala které v equipu sice jsou, ale v Malajsii nejsou, no nic autor chtěl asi Britům přilepšit řeknete si. Je tam tuším ještě jedna holandská stíhací jednotka, která je správně umístěna na správně umístěné Sumatře. Pak si pustíte Japonce a zhrozíte se, množství armádních leteckých jednotek je cca 10-12, z toho je tak nejmíň 6 stíhacích jednotek na Oscarech (a tady není Stěhovavý sokol žádný příštípkář, se svým AA 13 smaže Brity za dvě kola...) a k tomu masivní útok namořnictva od jihu( tedy mimo realitu) včetně námořních leteckých jednotek (nechybí autorem hodně protěžovaný Raiden), takže japonských leteckých jednotek je kolem Singapuru jako much na ho*ně. Je to nesmysl, autoři to postavily tak, že Vás to naprosto znechutí. Byla snaha zde zavést celou řadu originalit, jsou zde nově zavedené protiletadlové lodě, nikdo se raději neodvažuje uvažovat nad tím , co by měly představovat, když Japonsko disponovalo jedině snad torpedoborci třídy Akizuki a přestavbou Isuzu, jinak se nic za primárně protiletadlové plavidla nedá považovat. Torpédová letadla mají range 1, tedy mohou díky tomuto zcela beztrestně napadat lodě, komicky je to vidět hned v první misi za Japonsko-Pearl Harbour, kde Valy mají až katastrofální ztráty na rozdíl od Kate, která neztratí ani kus atd atd. Nerad to píšu, ale co novinka to pitomost nebo nedomyšlenost v lepším případě. Ještě bych zde zviditelnil ideu core sestavy, tak jak ji vidí autoři, asi tak při 10 bitvě za Brity máte možnost 8 !! core jednotek sestavy, jeden z hráčů to asi dost trefně nazval stíhačkovou kampaní. A jak to shrnout, no zkusit to můžete, hrát za Japonce je zprvu lehčí, ale není to prostě ono, doslova dojebaný equip a bídné ikonky Vám nemůže nic vynahradit. Na úplný závěr musím pochválit perfektní manuál, tak nějak by to mělo vypadat.

Dále se zmíním okrajově o dvou modifikacích AG pocházejících ze stolu Narayana, který provozuje své stránky o strategiích. Je to nějaká verze AG 1.6 a mód Could war general, tedy zřejmě zajímavá věc z období studené války. Ale...., no zkrátím to, klučina chce za to zaplatit. Nebudu tady moralizovat ani polemizovat, mě se to nelíbí a myslím že ani ostatním, jak lze usoudit z reakcí na netu. Takže závěr nechám na Vás, na jedné straně je tu argument, že pár doláčů nikoho nezabije, na straně druhé, kdyby to tak chtěl každý a za kde co, tak nevím kam bychom došli. Už tak se špatně získávají mladší hráči těchto tvrdých strategií (výraz tvrdých je relativní, zrovna provozovatelé těchto stránek hoví o poznání tvrdším strategiím, proti kterým je řada 5 stars střílečkou a jsem si toho vědom) a nějaké finance k tomu, to fakt není dobré.